top of page

10 analysepunten voor je website die je niet mag missen

  • Writer: Karin
    Karin
  • Apr 10, 2024
  • 5 min read

Updated: May 16, 2024

Welke resultaten behaal jij met je website? Websiteverkeer is een belangrijk speerpunt voor het behalen van je marketingdoelstellingen. Door de juiste websitepunten te analyseren en vervolgens te optimaliseren, geef je het aantal conversies op je website een flinke boost. Tools als Google Analytics 4 bieden een scala aan analyseopties. Maar waar begin je? We hebben de tien belangrijkste analysepunten voor je website op een rij gezet.

1. Aantal bezoekers

Analyseer het aantal websitebezoekers om te weten hoeveel bezoekers je website heeft gehad in bepaalde perioden. Zie je een afname in het aantal bezoekers? Zoek dan naar mogelijke oorzaken, zoals:

-       Seizoensinvloeden. Verkoop je zonnepanelen, dan wordt je website wellicht

beter bezocht in het voorjaar en de zomer.

-       Technische problemen. Denk aan trage laadtijden, fouten of downtime (periodes waarin je website offline was). Dit kan bezoekers ontmoedigen om de site te bezoeken of erop te blijven.

-       Toegenomen concurrentie. Als concurrenten agressievere marketingstrategieën hanteren, kan je websiteverkeer hierdoor afnemen.

-       Contentkwaliteit. Bezoekers kunnen afhaken als de kwaliteit van de inhoud op je website afneemt of niet langer relevant is.

-       Marketinginspanningen. Verminderde marketinginspanningen zoals advertenties, social media-activiteiten of zoekmachineoptimalisatie (SEO) kunnen resulteren in minder verkeer naar je website.

Zodra je de oorzaken in beeld hebt, ga je aan de slag met optimalisaties om het aantal bezoekers van je website te verhogen.

 

2. Aantal unieke bezoekers

Het is positief als je website veel bezoekers heeft, maar hiermee weet je nog niet hoeveel individuele personen je website bezocht hebben. Meet en analyseer daarom ook het aantal unieke bezoekers. Zo weet je hoe breed het bereik van je website is. Een breder bereik betekent dat je website aantrekkelijk is voor meerdere groepen mensen. Dit kan positief zijn voor je naamsbekendheid en het verkrijgen van nieuwe leads.

Heeft een pagina over een duurzaamheidsthema bijvoorbeeld opvallend veel unieke bezoekers? Onderzoek dan of het zinvol is om je content of dienstverlening rondom dit thema uit te breiden.

3. Aantal paginaweergaven

Het aantal paginaweergaven geeft aan hoe vaak de pagina's van je website zijn bekeken binnen een bepaalde periode. Dit biedt belangrijke inzichten, zoals:

-       Welke inhoud het meest waardevol is voor je doelgroep.

-       De volgorde waarin pagina’s achtereenvolgens bezocht zijn. Zo achterhaal je hoe bezoekers door je website navigeren. Dit geeft inzichten voor mogelijke optimalisaties of het plaatsen van call-to-actions.

-       Het aantal paginaweergaven gekoppeld aan campagnes. Hiermee meet je hoeveel mensen geïnteresseerd of getriggerd zijn door je campagnepagina’s.

 

4. Gemiddelde sessieduur

De gemiddelde sessieduur van bezoekers op je website geeft een indicatie van de betrokkenheid van je bezoekers. Een langere gemiddelde sessieduur kan wijzen op een hogere interesse en betrokkenheid van bezoekers bij de inhoud en functionaliteiten op je website. Ook kan het duiden op een positieve gebruikerservaring. Dit vergroot de kans dat een bezoeker ook werkelijk actie onderneemt op je website, zoals het versturen van een contactaanvraag of aankoop van een product.

 

5. Verkeersbronnen

Hoe zijn bezoekers op je website terechtgekomen? Je meet en analyseert het met verkeersbronnen. Voorbeelden van verkeersbronnen zijn:

-       Organisch. Bijvoorbeeld zoeken via Google.

-       Direct. De bezoeker heeft de URL van je website ingetypt in de browser.

-       Verwijzingen. Partnerwebsites, blogs of nieuwswebsites.

-       Betaald. Bijvoorbeeld advertenties via Google Ads.

-       Social media. Zoals LinkedIn, Facebook, Instagram of X.

-       E-mail. E-mailcampagnes of nieuwsbrieven.

-       Overig. Zoals advertenties op andere online pagina’s of offline advertenties en promoties.

Door de bronnen goed in beeld te hebben, weet je hoe effectief je marketinginspanningen zijn geweest. Heb je bijvoorbeeld veel geld gestopt in advertenties via Google Ads, maar heeft dit tot weinig bezoekers geleid? Dan is het slim om je strategie aan te passen. Misschien is Google Ads geen effectieve bron. Of je moet de instellingen van je advertenties in Google Ads optimaliseren.

 

6. Conversieratio

Hoeveel bezoekers hebben een gewenste actie uitgevoerd op je website? Denk aan het versturen van een contactaanvraag, downloaden van een kennisdocument, aankoop van een product of inschrijving voor een nieuwsbrief. Met de conversieratio analyseer je hoe goed je website erin slaagt om gebruikers de gewenste actie te laten voltooien. Door de verschillende doelen goed in te stellen en de prestaties te volgen en vergelijken, zie je welke doelen het hoogste conversieratio behalen. Minder scorende doelen optimaliseer je om resultaten te verbeteren.

 

7. Populaire pagina’s

Welke pagina’s hebben meer bezoekers aangetrokken dan andere pagina’s in een bepaalde periode? Door inzicht te krijgen in de populaire pagina’s van je website weet je welke functionaliteit of inhoud het meest interessant is voor je doelgroep. Zo focus je op optimalisatie en promotie van deze inhoud.

Gaan de populairste pagina’s bijvoorbeeld allemaal over duurzame onderwerpen, dan is dat hetgeen waar je bezoekers veelal naar op zoek zijn. Bedien je klanten nog beter door deze pagina’s te optimaliseren of zelfs je diensten of assortiment uit te breiden.

 

8. Pagina-laadtijd

Analyseer de laadtijd van de pagina’s op je website regelmatig. Zo weet je hoe lang het gemiddeld duurt voordat de pagina volledig geladen is voor de gebruiker. Een snelle laadtijd draagt bij aan een positieve gebruikerservaring en vergroot zo de kans dat de bezoeker ook werkelijk actie onderneemt op je website. Ook herken je tijdig mogelijke prestatieproblemen.

 

9. Apparaten en browsers

Via welke apparaten en browsers wordt je website het meeste bezocht? Dit biedt belangrijke informatie voor de gebruikerservaring. Krijgt één van de meest gebruikte browsers bijvoorbeeld binnenkort een grote update? Check dan tijdig of alle pagina’s en functionaliteiten goed blijven werken.

Of zie je dat het aantal conversies lager is bij mobiele apparaten ten opzichte van desktops? Wellicht verloopt het voltooien van de actie minder goed op mobiele apparaten en moet je hier optimaliseren.

 

Je website is je online winkel of visitekaartje. Blijf daarom continu investeren in de juiste werking van je website op diverse apparaten en browsers.

 

10. Zoekwoordprestaties

Hoe presteert je website in zoekmachineresultaten? Met zoekwoordprestaties analyseer je hoeveel verkeer je website ontvangt vanuit organische zoekopdrachten in zoekmachines zoals Google. Dit geeft inzicht in:

-       Hoe effectief je SEO-inspanningen zijn en wat de zichtbaarheid van je website is in de zoekresultaten.

-       Welke zoekwoorden bezoekers hebben ingevoerd om je website te vinden via zoeken in zoekmachines.

-       Welke zoekwoorden hebben geleid tot verkeer naar specifieke pagina’s op je website.

-       Welke zoekwoorden hebben geleid tot concrete acties op je website.

Zo weet je welke zoekwoorden relevant zijn, of er nieuwe zoekwoorden zijn die je kunt toepassen en welke pagina’s je het beste kunt optimaliseren voor een nog beter resultaat.

 

Analyseer en start met optimaliseren   

Als je de juiste analysepunten in kaart hebt gebracht, weet je op welke punten je de website kunt verbeteren. Houd hierbij altijd je (marketing)doelen in het vizier. Wat wil je bereiken? Welke resultaten moeten verbeterd worden? Start vervolgens met optimaliseren.

 

Een begin maken of samen sparren?

Het analyseren van websitegegevens en het doorvoeren van optimalisaties vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Wij staan graag voor je klaar om je op weg te helpen of voeren het volledige optimalisatietraject voor je uit. Met 360° Marketing voor Duurzame Impact helpen we jou om de juiste strategie te bepalen én uit te voeren. Samen sparren en verbinden om tot het beste resultaat te komen. Neem contact met ons op.


Comments


bottom of page