top of page

Geen Black Friday maar Green Friday

  • Writer: Karin
    Karin
  • May 29, 2024
  • 1 min read

Het zal je vast niet ontgaan. Komende vrijdag is het Black Friday. Vandaag las ik in het NOS-nieuws dat de afgelopen twee dagen er al bijna 9 miljoen aankopen online zijn gedaan met het betaalplatform iDeal, anderhalf miljoen meer dan normaal. Een ongekende koopgekte weer.


Maar de laatste jaren heeft zich als reactie op de overconsumptie en milieueffecten van Black Friday een nieuwe trend afgetekend: Green Friday, gelukkig maar. 47 procent van de Nederlandse consumenten zegt ook de impact op het milieu als schaduwzijde te zien (bron: Sendcloud). Een aantal bedrijven kiest ervoor om duurzaam koopgedrag te stimuleren, zoals enkel kortingen aan te bieden op duurzame producten, zoals navullingen, of een reparatieservice van kleding, of een enkeling sluit ook de deuren. Wat mij betreft goede initiatieven, want waar ligt de grens?


Het lijkt mij goed om Green Friday aan te grijpen als een kans om bewuste keuzes te stimuleren en Black Friday meer te kantelen. Samen kunnen we een positieve verandering in gang zetten en laten zien dat duurzaamheid en verantwoord consumeren niet slechts een trend zijn, maar een essentieel onderdeel van onze toekomst.


Ook in de retail is er genoeg werk om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan duurzaam bezorgen. Graag deel ik onderstaand artikel van Frankwatching voor de tips.


En zelf had ik voor een cadeautje een aankoop gedaan van biologische plantjes. Welke duurzame initiatieven ondersteun jij dit jaar? Ik lees het graag in de comments👇


hashtag#greenfriday hashtag#duurzaam hashtag#milieubewust hashtag#360gradenmarkting hashtag#duurzameimpact



ree

Comments


bottom of page